Een sterk en gezond gebit begint met een goede gebitsverzorging. De honderden bacteriën die de mond binnenkomen door lucht, eten en drinken vormen zich aan tanden en kiezen als tandplak. Deze bacteriën kunnen het tandvlees irriteren en aantasten. Om gezonde tanden en tandvlees te behouden is de juiste verzorging van het gebit uitermate belangrijk.

Het belang van goede verzorging

Wanneer je niet genoeg aandacht besteedt aan je gebit, wordt het meer vatbaar voor tandbederf. Tandplak (een laag bacteriën) is hier de veroorzaker van. Het bouwt zich, als gevolg van eten en drinken, continu op in je gebit. Om tandplak te verwijderen is regelmatig tandenpoetsen meestal effectief. Doe je dit niet? Dan leidt dit tot gevoelige, pijnlijke tanden en kunnen gaatjes of tandvleesontsteking (gingivitis) ontstaan.

Slechte mondverzorging

Ontstoken tandvlees is in beginstadium relatief eenvoudig te genezen, door een grondige reiniging door de mondhygiënist. Wordt deze ontsteking niet effectief behandeld, dan kan parodontitis ontstaan. Ontstekingen kunnen uitbreiden naar het kaakbot, met mogelijk verlies van tanden en kiezen.

Bij chronische parodontitis komen de bacteriën via wondjes in de mondholte en bloedsomloop terecht. Dit kan diverse gezondheidsklachten veroorzaken, zoals zwangerschapscomplicaties, een beroerte of hartinfarct. Een goede mondhygiëne is dus ontzettend belangrijk!

Regelmatig poetsen

Tandenpoetsen is gelukkig een dagelijkse gewoonte van veel Nederlanders, maar meer dan de helft slaat tandenpoetsen ook weleens over. Een op de vijf mensen poetst hooguit één keer per dag. Ook wordt de aanbevolen poetsduur van minimaal twee minuten vaak niet gehaald. Cool Dental Clinic adviseert iedereen dan ook om elektrisch te gaan poetsen, met behulp van een timer. Dan weet u zeker dat u de aanbevolen poetsduur haalt.