Twee keer per dag tandenpoetsen, flossen en spoelen is niet genoeg voor een gezond gebit. Zo is het drinken van sapjes de hele dag door al een enorme aanslag op je tanden. Net als veel andere gewoontes, waar jij je misschien onbewust schuldig aan maakt. Dít zijn de slechtste gewoontes voor je tanden.

Keel- en zuigsnoepjes
Misschien zijn keel- en zuigsnoepjes een fijne remedie tegen keelpijn, maar wél slecht voor je tanden. Het hoofdingrediënt van deze snoepjes is namelijk suiker. Vaak eten we deze snoepjes uit gewoonte en eten we er meer van dan één. Kies liever voor suikervrije keelpastilles, om beschadiging van het gebit te voorkomen.

Roken
Roken is niet alleen schadelijk voor de gezondheid, ook is het slecht voor onze mond. Deze slechte gewoonte veroorzaakt tandvleesziekten, gele tandverkleuringen, benadeelt de genezing van wonden en vergroot de kans op mondkanker.

Vruchtensappen en frisdranken
Energie-, frisdranken, smoothies en vruchtensappen – wie houdt er niet van? Helaas is het enorm slecht voor je tanden, door de grote hoeveelheid aan suiker. Ook vruchtensappen bevatten suiker, die omgezet worden in zuren. Deze zuren tasten het glazuur van de tanden weer aan, waardoor tanderosie ontstaat.

Piercings
Piercings kunnen veel schade aanrichten aan het gebit en tandvlees. Door het continue aanraking met de tanden, kan de piercing zorgen voor slijtage van de tanden. Daarnaast een piercing dé verzamelplaats voor bacteriën, waardoor een slechte adem, zweren en infecties kunnen ontstaan.

Tandenknarsen
Veel mensen doen het ’s nachts vaak onbewust: tandenknarsen. Het lijkt misschien onschuldig, maar het kan gebitsslijtage, breuk van vullingen, kaakklachten of vergroting van kauwspieren veroorzaken. Probeer stress te verminderen of gebruik een tandenknarsbitje. Zo slijten tanden minder en kunnen de kaken beter ontspannen.