Tijdens de controle kan de tandarts een gaatje tegenkomen in je gebit. Wanneer een gaatje wordt ontdekt, moet het meteen gevuld worden. Dit zodat het niet groter wordt. Maar hoe gaat het vullen van een gaatje en hoe ontstaat een gaatje eigenlijk?

Hoe ontstaat een gaatje
Een gaatje wordt veroorzaakt door bacteriën die zich aan het oppervlak van de tanden en kiezen hechten. Wanneer deze bacteriën zich vermenigvuldigen en niet worden weggepoetst ontstaat er een laagje tandplak op de tanden. De tandplak zorgt ervoor dat de zuren in je mond inbijten in het glazuur van je tanden. Hierdoor ontstaan gaatjes, of cariës.

Hoe gaat het vullen van een gaatje?
Afhankelijk van jouw voorkeur verdoofd de tandarts eerst het gebied rondom de tand. Je krijgt dan een klein prikje, waardoor je niets, tot weinig voelt van het boorproces. Voordat de tandarts gaat boren wordt er eerst een klemmetje met een rubberen doekje om de tand gezet. Het doekje zorgt ervoor dat er geen speeksel bij de tand kan komen tijdens het boren. Vervolgens boort de tandarts het gaatje weg. Wanneer dit is gebeurd gaat de tandarts het gaatje opvullen. Door een speciale lijm wordt de vulling aan de tand vastgeplakt.

Na de behandeling
Als u tijdens de behandeling een verdoving heeft gehad, kan het zijn dat uw wang of lip nog wat dik aanvoelt. Wanneer de verdoving is uitgewerkt verdwijnt dit vanzelf. Na de behandeling kan er nog wat spanning op de tand of kies staan, dit kan voor gevoeligheid van de tand zorgen. Na verloop van tijd trekt dit gevoel weg.

Vermoedt u een gaatje?
Een gaatje kenmerkt zich door een pijnlijk gevoel in uw tand of kies. Heeft u het vermoeden dat u een gaatje heeft? Aarzel dan niet om een afspraak te maken. Dit kan gemakkelijk via de knop op onze website.