Bij de endodontologiebehandeling wordt het inwendige deel van uw tanden en kiezen behandeld. Ook wel wortelkanaalbehandeling of endo genoemd. Heeft u pijn aan uw tand of kies, dan wordt dit vaak veroorzaakt door ontstoken tandweefsel. Dit herstelt meestal niet uit zichzelf, waardoor een behandeling noodzakelijk kan zijn. Bij een wortelkanaalbehandeling wordt het volledige tandweefsel uit de ontstoken kies verwijderd. Heeft u een ontstoken tand of kies? Dan kan dit geheel pijnvrij door de tandarts verholpen worden.

Hoe ontstaat een ontsteking?
Hoe dieper een gaatje is, hoe meer schade de bacteriën aanrichten in het binnenste van de tand. Zo ontstaat een ontsteking, die zonder behandeling niet meer overgaat. Dit voelt u vaak later pas, nadat het lichaam de ontsteking niet meer weet te onderdrukken. Dan ontstaat de kiespijn.

Wortelkanaalbehandeling
Als het gaatje diep is, brengen de bacteriën schade aan de zenuwen. De tandarts boort een gaatje om de zenuwholte schoon te maken met een chlooroplossing die de bacteriën doodt. Na de reiniging moeten de gaatjes worden gevuld, om het vestigen van bacteriën tegen te gaan.

Welke middelen gebruiken we?
Iedere tand of kies is weer net even anders. De ene kies heeft één kanaal en de ander twee kanalen. Ook kan de één weer iets langer of korter zijn dan de ander. Zonder röntgenfoto is een wortelkanaalbehandeling daarom niet goed uit te voeren. Door een vijltje in een kanaal te plaatsen, is met een foto vast te stellen hoe lang de wortel is.

Het weefsel in een zenuwholte kan wortelmateriaal gaan afzetten om zich te beschermen tegen de oprukkende bacteriën. Hierdoor wordt het kanaal nauwer en dus moeilijker om te vinden en te reinigen. Een speciale microscoop is dan een uitkomst. Door de sterke vergroting en de ingebouwde verlichting, kan de tandarts nauwe kanalen beter vinden. Ook in normale kanalen biedt het gebruik voordelen. Kleine onvolkomenheden, die normaal verborgen blijven, komen aan het licht.